Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pozor, je tam nehoda, varuje nový systém

 
DNES 6:45 | Diskuze (6)

Praha - Tu situaci zná patrně každý řidič: cesta poklidně ubíhá, proud automobilů se plynule sune vpřed a do cíle zbývá třeba už jenom pár kilometrů. Najednou se ale v dáli začnou množit červená světla brzdících vozidel, rychlost na tachometru klesá na minimum a auto se nakonec úplně zastaví.

 

Před vámi je kolona, která kvůli nehodě či opravě silnice prodlouží cestu až o desítky minut.

Myslíte, že navigace skutečně pomůže omezit kolony? Diskutujte pod článkem!

Ačkoliv takové případy zůstávají na denním pořádku na většině komunikací v Česku, od podzimu by se aspoň částečně mohlo blýskat na lepší časy. Ministerstvo dopravy totiž oficiálně spustí provoz takzvaného systému RDS-TMC, který aktuálně informuje řidiče o situaci na trase, kterou právě projíždí. Přímo ve vozidle tak motorista může dostat rychlé varování, že se blíží k místu nehody či uzavírky, kde se tvoří kolony nebo tudy nelze projet.

„Je služba, jak řidič získá rychlé informace. Platí obecné pravidlo, že řidič informovaný o trase se chová bezpečněji,“ říká Jaroslav Zvára, koordinátor Národního dopravního centra v Ostravě, odkud bude služba RDS-TMC centrálně řízena. Celý systém funguje na principu satelitních navigací, tedy plastových „krabiček s displejem,“ které jsou už dnes součástí dražších vozů nebo se dají samostatně dokoupit do starších aut.

Na palubní desce

Pokud si řidič navigaci do auta zakoupí a umístí ji na palubní desce, zdarma přijímá aktuální informace z ostravské centrály. „ Například pokud policii někdo nahlásí nehodu, z policejní databáze putuje zpráva hned k nám, kde ji rozesíláme řidičům do jejich navigací. Takže za jednu až tři minuty od nahlášení nehody motoristé v navigacích vědí, že se před nimi něco děje,“ vysvětluje Zvára.

Informace pro řidiče obsahuje nejenom upřesnění místa, kde se něco událo, ale také stručnou zprávu o tom, co se stalo, a předpokládanou dobu trvání. Kromě toho navigace rovnou řidiči doporučí vhodnou trasu, kudy problematické místo objet. Data jsou navíc místně strukturována, takže motorista se nemusí obávat, že pojede například v západních Čechách a ve vozidle mu budou „pípat“ události z jižní Moravy. To samé platí i v zahraničí, kde systém RDS-TMC plně funguje i ve většině států Evropy.

V Česku už nějaký čas běží zkušební provoz, jeho ostré spuštění je ovšem plánováno na podzim. „Počítáme, že to bude v horizontu října či listopadu. Do té dobu se podaří vypilovat všechny technické záležitosti,“ potvrzuje Jakub Ptáčinský z ministerstva dopravy. Cena navigace je rozdílná podle jednotlivých obchodníků. Například největší prodejce Electro World (EW) prodává navigace s RDS-TMC v ceně kolem 7 tisíc korun.

„S ohledem na rostoucí problémy v dopravě si troufáme odhadnout, že jejich význam poroste,“ potvrzuje Pavel Vytiska z EW. Podle něj se navíc dá očekávat, že cena přístrojů bude rychle klesat. „Co se týče navigací, další slevy budou jistě na konci roku,“ uzavírá Vytiska.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář