Jdi na obsah Jdi na menu
 


Trolejbusová doprava

Hradecký trolejbus

Jaký je současný postoj dopravních podniků v ČR ke trolejbusové dopravě? Má dopravní podnik v HK rád trolejbusy nebo nemá? Částečně ano, částečně ne. Naše město má jeden z nejmodernějších vozových parků v republice a docela moderní je i trakční vedení - DP dává např. v otázce trolejového vedení přednost podvěsnému systému, který někdo pokládá za překonaný a někdo ho obhajuje. Podvěsný systém má určitě své výhody i nevýhody a je do jisté míry otázkou názoru, co převažuje. Proti tomu - kdy se naposled postavila nějaká nová trolejbusová trať? Jakto, že na Benešově třídě není dosud trolejbusové vedení? Proč trvalo tak dlouho dostavět trať od Panelárny Plačice až do Plačic? Opravdu se toho moc nepostavilo a také zřejmě moc stavět nebude. Odpověď se nyní vyjasnila. Protože se bohužel stále ještě platí penězi, musí je DP mít. Podnik však vlastní město a to o nich rozhoduje. Špatným přístupem města se nepostaví nic. Konzervativní přístup k existující trolejbusové síti je věcí podniku do té míry, dokud má dost peněz na její údržbu. Je pravda, že v pohledu na některé otázky okolo trolejbusů se názorově s dopravním podnikem rozcházíme. Jedná se například o výluky, při kterých se s oblibou nasazují autobusy na celé linky jako nejlepší řešení dle postoje DP. Chápeme, že i takový přístup je možný, ale nepřijímáme ho. Chceme prostě využít trolejbusy co nejvíce, i na úkor momentální nepohody a složitosti řešení. Samozřejmě je to otázkou názoru. Že má DP pravdu? Ano, v mnoha věcech určitě ano. Ohánění se čísly a grafy, kde se píše, ža za několik let počet trolejbusů na linkách neklesl neznamená, že má dotyčný rád trolejbusy a na tom si trváme! Slogany "nejlepší trolejbus je autobus" nebo "ideální trolejbus má dieselový motor a uřezané sběrače" se ukazuje minimálně to, že přístup lidí v DP k trolejbusům není jednotný. DP si například příliš nepřeje rozšiřovat síť trolejbusů. Musíme si ale přiznat, že je nechce ani rušit. Otázka kolem nich asi zůstane déle otevřená, dle našeho názoru se však dříve nebo později k rozšíření sítě přistoupí - růst cen pohonných hmot a pokles světových zásob ropy. Nyní je na místě uvést si nejhlavnější přednosti a nevýhody trolejbusové dopravy.

Nevýhody trolejbusové dopravy: neschopnost objet překážku; závislost na elektrickém proudu; vyšší provozní náklady; nižší cestovní rychlost; potřeba trakčního vedení; dražší vozidla; potřeba speciálních úseků (péče o vozy a vedení) v DP.

Výhody trolejbusové dopravy: nižší náklady na jízdu; ekologický provoz; rychlejší rozjezdy a brždění; nižší hlučnost.


Zdá se Vám, že je výhod méně? Zdá se Vám, že jsou nevýhody daleko důležitější? Odpověď na první otázku je ano. Druhá však není ani náhodou pravdivá. Uvažujme nejprve ekologicky a ekonomicky. Lidé říkají, že celkově jsou autobusy a trolejbusy stejně ekologická vozidla. Nyní tomu opravdu tak může být. Autobusy mají vyšší spotřebu kvůli ekologickým motorům a celkové splodiny uhelných elektráren, které také vyrábějí elektřinu pro trolejbusy, jsou opravdu značné. Otázka však zní, jestli tomu tak vždy bude? Nebude. Ropa je vyčerpatelný zdroj. Naproti tomu poté, co se začne vyrábět elektřina alternativně, a to bude muset, bude její výroba čistá a tím pádem budou i náklady na trolejbusový provoz výrazně nižší. A na co budou poté jezdit autobusy? Kolik to bude stát? To nikdo neví. Také se říká, že trolejbusy jsou těžší. To možná byly, ale jejich hmotnost se výrazně snižuje oproti autobusům, pokud se u autobusů vůbec snižuje. Také je všeobecně známo, že jsou trolejbusy pomalejší, a že jejich jízda není plynulá. Toto je nyní ve většině měst s trolejbusovým provozem opravdu vidět. Ale vozidla sama o sobě nejsou pomalejší. Právě naopak. Mají daleko prudší rozjezdy a brždění, větší zrychlení než autobusy a mohou dosahovat rychlosti až 70km/h, což ve městě i za městem bohatě stačí. S plynulostí je to hlavně problém vrchního vedení. Nyní již existují takové systémy výhybek a křižovatek, které umožňují projetí všemi směry rychlostí 60-70km/h. Po zavedení těchto systémů již bude mít na plynulost vliv pouze ostatní doprava, která má ovšem stejný vliv i na autobusy. Závislost na elektrickém proudu bude vždy problém a asi se s tím moc dělat nedá. Otázka ovšem zní, zda jednou bude ještě něco jiného, než elektřina? Z tohoto všeho vyplývá: Současný provoz trolejbusů je opravdu dražší. Je to ale jen věc času, protože čím méně bude ropy, tím bude dražší. A rychlost trolejbusů a autobusů je srovnatelná. Také je nutno z naší stránky podotknou věci ryze fandovské. Například že velké město by mělo mít drážní dopravu. Trolejbusy jsou také modernější vozidla než autobusy, a i to je dobrý pocit. Spoustě lidí se také nelíbí zadrátování města. Myslíme si, že toto ale k velkoměstu rozhodně patří. Ve městě je také mnoho hnusnějších věcí, jako jsou třeba paneláky. Také nízká hlučnost trolejbusů je ve městě důležitá. Tohoto autobusy nikdy nedosáhnou, protože spalovací motory budou vždy hlučnější než elektromotory.

A proto: (spontánní výkřik :-)) jezděte trolejbusy, fanděte trolejbusům a mějte rádi trolejbusy, protože trolejbusy mají budoucnost a autobusy ne. Nenechme si zrušit trolejbusy kvůli tomu, že jsou momentálně dražší a že se to dopravnímu podniku nelíbí a rozšiřujme jejich síť! Stejně bychom je museli dříve nebo později znovu zavést!


Vít Javůrek